Ga naar de inhoud

Jan Arends over Staalframebouw Nederland

Jan Arends over Staalframebouw Nederland

Staalframebouw Nederland is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bouwen van huizen met een (prefab) staalframeconstructie. Hierbij wordt veelal gebruik gemaakt van de staalframeconstructie van ATLANTA MBS. Jan Arends, medeoprichter en commercieel directeur bij Staalframebouw Nederland, vertelt over deze innovatieve manier van bouwen.

Staalframebouw in Nederland Jan Arends over Staalframebouw Nederland
Jan Arends: ‘Bouwen met staalframebouw is een mooie, maar relatief onbekende manier van bouwen. En dat terwijl het ontzettend veel voordelen kent ten opzichte van traditionele bouw. Zo brengt het meer ontwerpvrijheid, is het duurzamer, goedkoper en is het krimp- en rek vrij bouwen.’ Wel wint staalframebouwen steeds meer terrein in Nederland. ‘Eigenlijk wordt er al jaren op dezelfde manier gebouwd, met dezelfde materialen.’ Maar deze manier van bouwen is achterhaald, vindt Jan Arends. Hij ziet dan ook dat er een verschuiving plaats vindt. ‘Er is steeds meer vraag naar duurzame, energiezuinige maar ook aardbeving bestendigde huizen. Bouwen met staalframe voldoet aan al deze eisen, waardoor het steeds aantrekkelijker wordt om voor staalframebouw te kiezen.’

Prefab huizen uit de fabriek van ATLANTA MBS
Het Drentse bedrijf ATLANTA MBS is marktleider als het gaat om bouwen met staalframe. Het bedrijf heeft dan ook een eigen fabriek met machineparken waar woningen prefab ontwikkeld worden. Jan Arends: ‘In het jaar 2000 kwam ik voor het eerst met staalframebouwen in aanraking. Ik werd meteen enthousiast en zag hier wel brood in. Ik zie staalframebouw als dé manier van bouwen voor de toekomst en verwacht dat de traditionele manier van bouwen gaat veranderen, mede dankzij deze innovatie.’ Na veel onderzoek te hebben gedaan besloot Jan Arends met twee zakenpartners zelf een bedrijf in staalframebouw op te zetten. ‘Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan en zijn er veel ‘bouwpakketten’ in de vorm van huizen de fabriek uitgerold. Vooralsnog zijn we het enige bedrijf in Nederland met een eigen machinepark, dus het is wel druk. Nu is het kunst om de positie van marktleider vasttehouden.


Familiebedrijf

Binnen zijn bedrijven vervult Jan Arends de rol van commercieel directeur. ‘Ik ben commercieel-technisch ingesteld. Met deze kwaliteiten ben ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van projecten, maar bijvoorbeeld ook voor de online marketing. Zo zijn onze websites hoog genoteerd in Google. Daar ben ik wel trots op.’ Inmiddels heeft hij ruim vijfentwintig mensen in dienst en is het, sinds het toetreden van zijn zoons en schoondochters, een waar familiebedrijf geworden. ‘Het doel is om de omvang van het bedrijf te verdubbelen binnen nu en vijf jaar. Ook hebben we nog vele mooie plannen voor de toekomst. Zo willen we bijvoorbeeld meer focussen op interieur en wellicht in de toekomst eigen winkels openen.’